Nästa artikel
Premium Livsmedelsverket konstaterar att svenska ungdomar äter för lite fisk. Omega-3 har fått gott rykte i npf-världen fastän forskningsstudierna hittills har varit förhållandevis små. Men norska forskare rekryterar just nu minst 300 barn med adhd-diagnos för en omfattande dubbelblind studie om fettsyrans möjliga fördelar.
Just nu pågår förmodligen världens hittills största forskningsprojekt om fettsyran omega-3 och dess effekter på barn med adhd. Det är kanske ingen överraskning att studien genomförs i laxarnas land, Norge. Minst 300 barn med adhd ska nu äta tillskott med omega-3, eller placebo, för att bland annat se om koncentrationen, språkförmågan och problemlösningen förbättras, rapporterar UiT Norges arktiske universitet. Forskningen finansieras med statliga medel via Helse Nord RHF. – O
Annons
Populärt innehåll idag
- Lästips: Autism och adhd hos äldre
- Unik forskning om skillnader beroende på diagnosålder vid autism
- Klubbat och klart: Nationellt mobilförbud i skolan
- 10 märkliga saker neurotypiker gör
- Gränslösa föräldrakontakter stressar lärare – ny studie
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- "Det handlar inte bara om ett par bokstäver, utan om att leva med det här 24/7"